STEM Latvijā: kas jau notiek un kas vēl jāattīsta?

2025. gada 09. maijā

📊 Kādi ir pašreizējie sasniegumi Latvijā?

1. Valsts nozīmes interešu izglītības iestādes

Latvijā ir piešķirts valsts nozīmes statuss septiņām interešu izglītības iestādēm, tostarp Rīgas Jauno tehniķu centram un Jelgavas "Junda". Šīs iestādes īsteno daudzveidīgas STEM programmas un veicina pedagogu profesionālo attīstību. 

2. Papildu finansējums STEM jomām

Izglītības un zinātnes ministrija plāno palielināt finansējumu STEM interešu izglītībai līdz 20% no mērķdotācijas, kas ļaus paplašināt piedāvājumu un piesaistīt vairāk skolēnu. 

3. Jauni STEM skolotāji

Programma "Enefit iespējamā misija: izglābt STEM" plāno trīs gadu laikā sagatavot vairāk nekā 150 STEM skolotājus, reaģējot uz kvalificētu speciālistu trūkumu. 

🌍 Kā Latvija salīdzinās ar kaimiņvalstīm?

Igaunija

Igaunijā ir izveidoti STEM centri, kas piedāvā interaktīvas mācību iespējas un veicina skolēnu radošumu. Valsts atbalsta arī skolotāju profesionālo attīstību, nodrošinot mūsdienīgas mācību metodes.

Somija

Somijā STEM izglītība ir integrēta vispārējā mācību procesā, uzsverot problēmu risināšanu un sadarbību. Skolotāji regulāri piedalās profesionālās attīstības programmās, kas veicina mācību kvalitāti.

Polija

Polijā tiek īstenoti dažādi STEM projekti, piemēram, "STEAMinSDGs", kas veicina skolēnu prasmes ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā, izmantojot STEM pieeju.

🧭 Kādi ir izaicinājumi?

Skolotāju trūkums: Latvijā ir novērojams kvalificētu STEM skolotāju deficīts, kas ierobežo mācību kvalitāti.

Reģionālā nevienlīdzība: Dažos Latvijas reģionos skolēniem nav pieejamas augstas kvalitātes STEM programmas, kas veicina izglītības nevienlīdzību.

Metodiskā atbalsta trūkums: Skolotājiem bieži vien nav pietiekama metodiskā atbalsta, lai efektīvi īstenotu STEM mācību procesus.

✅ Ko vēl varam uzlabot?

Skolotāju atbalsta sistēmas stiprināšana: Izveidot efektīvas profesionālās attīstības programmas, kas palīdz skolotājiem pilnveidot savas prasmes un saglabāt motivāciju.

Reģionālās pieejamības nodrošināšana: Attīstīt STEM programmas arī mazāk attīstītos reģionos, lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas visiem skolēniem.

Inovāciju veicināšana: Atbalstīt jaunu mācību metožu un tehnoloģiju ieviešanu, kas padara STEM mācības interesantākas un pieejamākas.